Teória – GIF alebo Flash?
25. 2. 2010
Teória – GIF alebo Flash?
Už od pradávna sa používal na reklamné bannery formát GIF, aj keď veľmi primitívny formát, ale donedávna dostačujúci na jednoduché reklamy. V dnešnej dobe ho stále častejšie nahradzuje nový, atraktívny formát – Flash. Prečo? Aké sú hlavné nevýhody GIFu?
- GIF je určený pre rastrovú grafiku (vhodný na nákresy,plány), používa bezstratovú kompresiu
- Maximálne množstvo uložených farieb je 256 (zabudnite na plynulé prechody farieb)
- Žiadna interaktivita
- Obrovská veľkosť
- Nízky počet fps (frames peer second)
GIF je tu s nami už veľmi dlho, jeho prvá verzia bola vytvorená v roku 1987. V roku 1989 vytvorila firma CompuServe novšiu verziu tohto formátu – 89a. Táto verzia pridala dovtedy nemožnú animáciu, ktorá spočívala v jednoduchom prehrávaní obrázok po obrázku, a veľkou nevýhodou tohto spôsobu je obrovská veľkosť pre malé animácie.
Aké sú teda výhody Flashu?
- Obrázky sa uchovávajú vo vektoroch (možné sú samozrejme aj bitmapy)
- Veľké multimediálne možnosti – zvuky, videá, animácie...
- Neuveriteľná interaktivita vďaka programovaciemu jazyku ActionScript (súčasná verzia 2.0)
- Možnosť veľkého fps (max. 120), ktoré zaručuje plynulé pohyby
- Multiplatformový formát – Windows, Linux, Mac OS, Symbian (mobilné zariadenia)
- Previazanosť s Vašou webovou prezentáciou, možnosť získavať informácie z externých zdrojov
- A mnoho ďaľšieho
Flash je moderná, rozvíjajúca sa technológia, ktorá má obrovskú perspektívu na webe. Flash zaznamenáva v poslednej dobe dosť veľký boom, ktorý je dostatočne vidieť v (dosť otravných) reklamách – spoločnosti si začali veľmi zvykať na vymoženosti, aké Flash poskytuje – zvuky, interakciu s používateľom. Cez všetky tieto vymoženosti si Flash dokáže udržať veľmi malé dátové objemy – hlavnou úsporou je vektorová grafika, ktorá nie je zaznamenaná pixel po pixele – ale je zaznamenaná v podobe matematických rovníc. Odporcovia Flashu dosť často kritizujú Flash pre jeho malú rozšírenosť, pretože na prehrávanie Flashu potrebujeme mať v systéme plugin prehrávajúci Flash. Je to skutočne tak žhavé? Odpoveď môžete nájsť na oficiálnej štatistike firmy Macromedia. Z tejto štatistiky vyplýva, že Flash Player je nainštalovaný na 97,7% PC, takže sú to plané reči. Zostávajúcich 2,3% sú tí používatelia, ktorí Flash blokujú, používajú operačné systémy, akými je Linux, a samozrejme že aj tí, ktorí nemaju Flash plugin. Dosť citeľnou nevýhodou Flashu je absencia akéhokoľvek SEO – ale to už je z iného súdku...
Všeobecné pravidlá pri tvorbe Flash banneru
- Používajte len štandardizované rozmery – 468x60, 88x31, 120x60, a mnoho ďalších. Pokiaľ by ste nedodržiavali štandardné rozmery, tak vám nikto nebude chcieť umiestniť váš banner do svojho systému. Dôvod je jednoduchý – kto by upravoval svoj systém pre jeden banner? Výnimkou sú len veľké reklamné kampane, kde obidve strany (zadávateľ a webmaster) úzko spolupracujú.
- Dodržiavajte malé dátové objemy – rozumná hranica je 15KB, ktorá bohato postačuje pre Flash banner, do tejto veľkosti sa vmestí interaktívne menu, a dokonca aj krátky zvuk.
- Bannery by mali byť užívateľsky príjemné – robte ich tak, aby upútali, ale nie za každú cenu (boli už aj takí, čo používali ľudský hlas na upútanie pozornosti. Asi ani nemusím hovoriť, aké to bolo nepríjemné, keď sa nedal zvuk ani vypnúť).
- Nepoužívajte prehnanú interaktivitu. Človek sa nesmie báť prejsť myšou nad bannerom. Možno sa to môže zdať divné, ale na banner, nad ktorý prejdem myšou, a objaví sa množstvo vlniek, zvukov, nikdy nekliknem.
- Nepoužívajte príliš kontrastné farby a blikanie. Síce určite upútajú pozornosť, ale len na pár okamihov, pretože vôbec nie je príjemné sa pozerať na blikajúci text a pozadie.
- Zlaté pravidlo: Vytvárajte bannery, ktoré sa budú páčiť ľudom, či už grafikou, ale aj obsahom, a nebudú rozptyľovať používateľa.
Čo budeme tvoriť?
Interaktívny banner, ktorý „v kľude“ bude zobrazovať logo, pod logom slogan, a na pravej strane sa budú ukazovať, a postupne strácať texty, pod ktorými sa bude efektne pohybovať čiara. Po prejdení myšou nad banner sa texty a logo stratia, a ukáže sa nám menu, ktoré pozostáva z troch panelov, každý je samozrejme odkazom na jednu časť portálu (v tomto príklade je to Grafika.sk). Panely budú tiež reagovať na myšku, a po prejdení myšou sa panel ľahko spriehľadní, po opustení myši aktívnej oblasti sa panel vráti plynule do svojej pôvodnej podoby. Toto všetko sa vmestí do 10KB, výsledok je pod týmto textom.
Prvý krok – príprava
Vytvoríme si nový dokument, s rozmermi 468x60 pixelov. Farba pozadia nie je podstatná, ale odporučím si zvoliť čiernu farbu, pretože budeme používať biele texty. Frame rate nastavíme na 40 fps. Zvolíme si File – Publish Settings (Ctrl+Shift+F12). V záložke Formats si zvolíme, do akých formátov chceme exportovať finálnu verziu nášho banneru, zvolíme si Flash a HTML. Po zvolení sa pridajú do záložiek Flash a HTML. Momentálne je pre nás dôležitejšia záložka Flash. Nastavíme si ju podľa nasledujúceho obrázku :
V tomto jednoduchom banneri nepotrebujeme žiadne vychytávky z posledných verzií Flash playeru, takže ho stačí vyexportovať pre šiestu verziu (samozrejme budú podporované aj novšie verzie). Položka Compress Movie je veľmi podstatná, bez nej stúpne veľkosť banneru na neuveriteľných 19 Kb ( oproti 7,76 Kb!!!). Ostatné položky sú teraz pre nás nepodstatné, pretože v banneri nebudeme mať žiadne zvuky, videá, ani bitmapové obrázky.
Druhý krok – pozadie, logo, slogan
Teraz si pripravíme pozadie. Súčasnú (a jedinú vrstvu) si pomenujeme Pozadie. Vložíme do nej ľubovoľný obdĺžnik, odstránime mu ohraničujúce čiary. Upravíme rozmery na 468x60, a umiestnime ho aby presne zapadal do rozmerov prezentácie. Zobrazíme si panel Color Mixer (Ctrl+F8). Vyberieme si Linear výplň. Budú nám stačiť dve hlavy na určovanie prechodu. Prvá hlava bude mať farbu : #AEB3A2 , druhá : #808772 . Aplikujeme tento prechod na obdĺžnik, avšak samotné aplikovanie prechodu nám nebude stačiť, pretože prechod je v zlej orientácií. Vyberieme si nástroj Gradient Transform Tool (F), s ktorým nastavte správnu orientáciu prechodu – hore je tmavšia farba. Pozadie máme hotové, vrstvu Pozadie (kurzívou budem označovať tie objekty ale vrstvy, ktoré sme si pomenovali) zamkneme, aby sa zbytočne neplietla do výberu.
Na rade je logo a slogan pod ním. Vytvoríme si novú vrstvu, ktorú nazveme Logo. Táto vrstva bude samozrejme nad vrstvou Pozadíe, pretože inak by pozadie prekrývalo logo. Vytvoríme si symbol grafiky – Insert – New Symbol (Ctrl+F8), ktorú nazveme logo. Symbol si otvoríme, a môžeme sa pustiť do vytvárania loga. Na väčší text – v našom prípade grafika.sk použijeme písmo Bauhaus Md BT s veľkosťou 28 a farbou #CCCCCC . Ako ste si všimli, „.sk“ je inak zafarbené, z dôvodu zvýraznenia slova grafika. Na „.sk“ je použitá farba #666666. Hlavné logo je hotové, ideme na slogan umiestnený pod logom. Na slogane je použité také isté písmo ako v logu, s veľkosťou 12px, a farbou čisto bielou - #FFFFFF. Logo je umiestnené na súradniciach x 0 a y 0, slogan x 1,8 y 30. Objekt logo vložíme do vrstvy logo, so súradnicami x 4,2 y 3,1. Doterajší výsledok by mal vyzerať takto:
Tretí krok – tvorba animovaných textov
Teraz, hneď zo začiatku prehupneme do tej najzložitejšej časti tohto tutoriálu. Vytvoríme si novú vrstvu s názvom Uputavky. Pokračujeme vytvorením symbolu movie clipu s názvom texty. Najskôr osvetlím, čo vlastne budeme tvoriť.
V našom prípade budeme mať štyri rôzne texty: seriál o fotografií, scéna a zákulisie, webová grafika..., ... a mnoho viac... .
Prvý text sa bude pohybovať z ľavej strany na pravú, druhý z pravej strany na ľavú, tretí z ľavej na pravú, štvrtý z pravej na ľavú. Jednoduchšie povedané, každý pôjde vždy z opačného smeru, ako predchádzajúci. Pre toto je dobré mať párny počet textov. V prípade nepárneho počtu by posledný text s prvým šli z jednej strany, čo by bolo nevzhľadné.
Ďalším prvkom bude čiara, ktorá sa bude pohybovať pod textami. Aby to nebolo tak jednoduché, čiara sa bude vždy pohybovať v opačnom smere, ako text ;) Prvá čiara – z pravej strany do ľavej, druhá z ľavej strany do pravej, atď.
Môžeme začať s tvorením animácie, otvoríme si movie clip texty. Prvú vrstvu nazveme tak isto, ako aj text, ktorý bude v nej (napomáha to orientácií, neskôr, pri konci sa to bude veľmi hodiť). Na prvý frame vo vrstve napíšeme text: „seriál o fotografii“ . Nastavte písmo na Bauhaus Md BT , veľkosť 20px, farba čisto biela.
Postup pre prvý text z ľavej strany do pravej:
1.) Text vložte na súradnice x -120 y -14
2.) Prvý snímok označte ako Motion Tween
3.) Na 120-ty snímok vložte key frame
4.) Na 120-tom snímku upravte pozíciu textu na x -20 y -14
5.) Na 20-ty snímok vložte key frame, upravte pozíciu na x – 90 y -14
6.) Na 100-tý snímok vložte key frame, upravte pozíciu na x – 50 y -14
7.) Na prvý, a 120-ty snímok pridáme text alpha efekt na 0%
Pridaním snímkov 20 a 100, úpravou pozícií sme dosiahli rýchly nájazd textu, a pomalú rýchlosť pri stave, keď bude text viditeľný. Alpha efektom na prvom, a 120-tom snímku sme dosiahli plynulé zobrazovanie textu.
Postup pre čiarku pod textom z pravej strany na ľavú:
1.) Vytvorte si novú vrstvu s názvom ciarka_serial o foto
2.) Na prvý frame nakreslite čiarku hrubú 1px, s bielou farbou, a rozmermi 150px na šírku
3.) Čiarku umiestnime na pozíciu x -20 y 10
4.) Prvému snímku pridajte Motion Tween. Na 120-tom snímku vytvorte key frame
5.) Na 120-tom snímku upravte pozíciu čiarky na x – 120 y 10
6.) Na 20-ty snímok vložíme key frame, upravíme pozíciu na x – 65 y 10
7.) Na 100-tý snímok vložíme key frame, upravíme pozíciu na x – 65 y 10
8.) Na prvý a 120-ty snímok vložíme na čiarku alpha efekt na 0%
Týmto postupom sme dosiahli presne opačný pohyb oproti textu. Čiarka sa jemne zobrazí, zastaví, po prejdení textu nad ňou aj zmizne. Situácia v movie clipu texty mala vyzerať takto:
kliknite na obrázok pre zväčšenie
Keď si prezriete (Ctrl+Alt+Enter) movie clip, mali by ste dosiahnuť takéhoto výsledku:
Môžeme pokračovať textom z pravej strany na ľavú:
1.) Vytvoríme si novú vrstvu : scena a zakulisie
2.) Na 150-ty snímok vložíme keyframe, vložíme tam text „scéna a zákulisie“ s parametrami, ako predchádzajúci text, a pozíciou x -20 y – 14, a zadáme ako Motion Tween
3.) Na 270-ty snímok vložíme key frame, a presunieme text na x – 120 a y – 14
4.) Na 170-ty snímok vložíme key frame, zmeníme pozíciu na x -50 a y – 14
5.) Na 250-ty snímok vložíme key frame, zmeníme pozíciu na x - 70 a y -14
6.) Na prvý (150) a posledný (270) snímok dáme textu alpha efekt na 0%
V podstate je to taký istý postup, ako pri tvorbe textu z ľavej strany do pravej, len sú pozmené súradnice.
Môžeme si vytvoriť čiaru pod textom z ľavej strany na pravú:
1.) Vytvorte si novú vrstvu s názvom ciarka_scena a zakulisie
2.) Vytvoríme key frame na 150-tom snímku, a vložíme tam instanciu čiarku z knižnice
3.) Čiarku umiestnime na pozíciu x -120 y 10
4.) 150-tému snímku pridajte Motion Tween. Na 270-tom snímku vytvorte key frame
5.) Na 270-tom snímku upravte pozíciu čiarky na x – 20 y 10
6.) Na 170-ty snímok vložíme key frame, upravíme pozíciu na x – 65 y 10
7.) Na 250-ty snímok vložíme key frame, upravíme pozíciu na x – 65 y 10
8.) Na 150-ty a 270-ty snímok vložíme na čiarku alpha efekt na 0%
Týmto spôsobom vytvoríme všetky 4 texty. Medzi každými dvoma textami necháme v časovej osi rozdiel 30 snímkov. Za posledným textom necháme prázdnych 29 snímkov, ktorými sa dostaneme na číslo 599 na časovej osi. Samozrejme ešte musíme vložiť movie clip na scénu do vrstvy Uputavky. Po dokončení prác by mala vaša časová os movie clipu vyzerať takto:
kliknite na obrázok pre zväčšenie
Samotný banner:
Štvrtý krok – tvorba neviditeľného tlačítka
Keďže chceme, aby sa pri RollOver akcií (po prejdení myšou nad bannerom) spustilo menu (ktoré budeme robiť o chvíľu), tak potrebujeme aj neviditeľné tlačítko, ktoré by kontrolovalo, či je myš nad bannerom. Tlačítko umiestnime do novej vrstvy, ktorá bude samozrejme v hierarchií najvyššie spomedzi vrstiev, vrstvu pomenujeme Tlacitko. Vytvoríme si symbol tlačítka (Ctrl+F8), ktorý nazveme neviditelne. Vyplníme len oblasť Hit (pretože ho chceme neviditeľné) obdĺžnikom o rozmeroch 468x60 pixelov (aby zapĺňal celý banner). Vycentrujeme obdĺžnik, a symbol tlačítka vložíme do vrstvy Tlacitko, tak aby tlačítko pokrývalo celý povrch scény. Aby vás tlačítko pri výbere iných neobťažovalo, môžete vrstvu zamknúť. Nebudem priraďovať tlačítku žiadnu akciu, je to zatiaľ zbytočné.
Piaty krok – tvorba položiek do menu
Takýto štýl budú mať všetky tri tlačítka v menu. Sú použité farby, a písma, ktoré sa nachádzajú aj v iných oblastiach bannera, takže to zaručuje súlad farieb, a zapadnutie do celkového dizajnu bannera. Vytvoríme si symbol movie clipu, pomenujeme ho portal. Samotný movie clip bude obsahovať tri vrstvy, v ktorých bude: nápis grafika.sk + názov linku, neviditeľné tlačítko, a samotný farebný prechod. Do prvej vrstvy, ktorú pomenujeme pozadie, vložíme obdĺžnik, ktorý zaoblíme na 5 px, rozmery sú 121x44 pixelov. Na výplň použijeme taký istý farebný prechod, pootočíme ho na opačnú orientáciu – bledšia je na vrchnej hrane. Prvý snímok movie clipu portal označíme ako Motion Tween, vytvoríme na 5-tom a desiatom frame key frame. Na piaty frame v motion tween nastavíme pozadiu alpha efekt na 50%.
Vytvoríme si novú vrstvu, s názvom neviditelne. Do nej vložíme nové tlačítko, ktoré bude opäť neviditeľné. Hit plocha bude taká istá, aký sme použili obdĺžnik na pozadie tlačítka, takže radím vložiť, vycentrovať. Vložíme na 5-ty snímok key frame, na desiaty statčí prázdny frame.
Vytvoríme si novú vrstvu texty. Podľa vrchného obrázku tam vložíme texty grafika.sk a portál. Obidva texty sú robené takým istým štýlom ako iné písma, len zmenšené, takže dúfam že nemusím hovoriť parametre.
Teraz prichádza na rad jednoduché skriptovanie tohto movie clipu. Vo vrstve neviditelne pomenujme v paneli Properties symbol tlacitka ako „neviditelne“. Do prvého snímku (nie tlačítku) priradíme tieto akcie:
stop();
neviditelne.onRollOver = function () {
gotoAndPlay(2);
}
Akciou stop() zastavíme prehrávanie, pretože inak by sa nám tlačítko zosvetľovalo, a ztmavovalo donekonečna.
Tlačítku neviditelne (pokial ste si jeho symbol takto nepomenovali, vypíše vám actionscript debugger chybu) sme nastavili akciu – pokiaľ prejdeme nad neho myšou, pustí sa prehrávanie na snímok dva.
Snímku 5 nastavíme tieto akcie:
stop();
neviditelne.onRollOut = function () {
gotoAndPlay(6);
}
neviditelne.onRelease = function () {
getURL("http://grafika.sk/","_blank");
}
Tak isto sa prehrávanie zastaví. Tlačítku sme nastavili podmienku, pokiaľ myš opustí plochu tlačítka, spustí sa prehrávanie na snímok 6, ktorý nakoniec sa dostane až na snímok 1, kde sa aj zastaví. Tu máme novú akciu – pri kliknutí na tlačítko sa otvorí nové okno s adresou http://grafika.sk/. Týmto istým spôsobom vytvoríme ďalšie dve položky menu, s tým rozdielom, že budú odkazovať na iné adresy. Redakčný blog bude odkazovať na http://grafika.sk/clanky/kat-2/ . Burza práce bude odkazovať na http://grafika.sk/inzerce/ .
Po dokončení tlačítka, by mala vyzerať plocha vášho movie clipu takto:
Šiesty krok – vloženie menu do scény, naskriptovanie celého banneru
V tejto fáze máme už všetky komponenty hotové, stačí všetko zosúladiť, vytvoriť komplexnosť. Na čom budeme teraz pracovať? Najskôr vložíme tri panely, ktoré budú v menu, vytvoríme plynulé prechody na scéne, a nakoniec všetko naskriptujeme. Stav našej scény by mal vyzerať takto:
Zo všetkého najskôr rozanimujeme celý banner.
Vo vrstve Pozadie vložíme na 20-ty snímok key frame, čím dosiahneme, aby počas celého banneru sme mali rovnaké pozadie, a aby vlastne tam bolo ;)
Vo vrstve Logo označíme prvý snímok ako Motion Tween, vložíme na 5-ty snímok key frame, kde dáme logu alpha efekt na 0%. Na 15-tý snímok vložíme key frame, tak isto aj na 20-ty snímok, kde odstránime logu alpha efekt, respektíve dáme alpha efekt na 100%.
Vo vrstve Uputavky označíme prvý snímok ako Motion Tween, vložíme na 5-ty snímok key frame, kde dáme movie clipu alpha efekt na 0%. Na 15-tý snímok vložíme key frame, tak isto aj na 20-ty snímok, kde odstránime movie clipu alpha efekt, respektíve dáme alpha efekt na 100%.
Na rad prichádza vrstva Tlacitko. Pomenujeme si symbol tlačítka ako neviditelne. Pokiaľ by ste nevedeli, ako pomenovať instanciu tlačítka, tak nižšie, na obrázku je to znázornené. Táto ponuka sa vám zobrazí, keď si označíte symbol na scéne:
Vo vrstve Tlacitko vložíme na 5-ty snímok prázdny key frame (blank key frame). Do prvého snímku vložíme tento skript (nie na tlačítko!):
tlacitko.onRollOver = function() {
gotoAndPlay(2);
}
Tento skript nám zaručí, pokiaľ prejdeme myšou nad plochou tlačítka (teda nad plochou celého banneru), pustí sa prehrávacia hlava na snímok 2. Naša scéna by mala vyzerať takto :
Teraz sa môžeme venovať vkladaniu panelov do scény, respektíve tvorbe menu.
Vytvoríme si vrstvu Tlacitko – Portal, ktorá bude slúžiť len pre tlačítko portál. Na 5-ty snímok vložíme prázdny key frame. Do snímku vložíme symbol tlačítka – movie clip Portal , na pozíciu x 32 y -43,5 .
Snímok označíme ako Motion Tween, na 10-ty a 15-ty snímok vložíme key frame. Na 10-tom snímku upravíme pozíciu osy y na 4,5.
Týmto postupom vložíme zostávajúce dva panely, každý samozrejme do vlastnej vrstvy. Meniť sa bude len pozícia na osi x. Panel v strede bude mať pozíciu na osi x 171,7. Panel na pravej strane bude mať pre zmenu os x na 309,6. Časová os na scéne bude mať po vložení týchto troch panelov takúto podobu:
Zostáva nám už len pár posledných krokov – posledné skripty, a vytvoriť tlačítko pre návrat na prvý frame.
Poďme na návratové tlačítko.. O čo sa jedná? Po dokončení prác by sme sa bez tohto tlačítka nemohli vrátiť na textové upútavky. Pre obyčajného používateľa by to neznamenalo moc veľkú stratu, pretože by takúto vec vymyslelo len malé % návštevníkov. My ale tvoríme banner ako sa patrí, takže si to spravíme ;)
Vytvoríme symbol tlačítka, ktoré pomenujeme Spat. Do Up oblasti vložíme text „Späť“, do Hit oblasti vložíme obdĺžnik, ktorý zodpovedá rozmerom tohto textu – 25x16 pixelov.
Toto tlačítko vložíme do novej vrstvy, ktorá ponesie názov Tlacitko-spat. Na 5-ty snímok vložíme prázdny key frame, vložíme tlačítko na pozíciu x 460 y 43,3 a pridáme alpha efekt na 0%. Pridáme aj Motion Tween, na 10-ty snímok vložíme key frame, kde upravíme pozíciu na x 441 y 43,3 a odstránime alpha efekt. Na 15-ty snímok vložíme key frame, kde upravíme pozíciu na x 460,4 y 43,3 a alpha efekt na 0%. Ešte skript, a budeme mať takmer všetko hotové. Na 10-tom snímku si označíme tlačítko, a tlačítku priradíme akciu:
on (rollOver) {
play();
}
Ktorým zaistíme po prejdení myškou nad tlačítkom spustenie prehrávania – tlačítka plynule zmiznú, a na scéne sa objavia texty. Avšak pokiaľ skúsite prehrať flash (Ctrl+Alt+Enter), tak zistíte že nám to vôbec nefunguje. Prečo? Pre dva dôvody:
Prvým dôvodom je to, že sa nám prehrávacia hlava nikdy nezastaví, prehráva stále 20 snímkov nonstop. To ošetríme novou vrstvou – Akcie. Na prvý snímok vložíme akciu:
stop();
ktorá zastaví prehrávanie. Na snímok 10 vložíme key frame, a snímku priradíme takú istú akciu.
Týmto máme takmer vyhraté. Prečo takmer? Vyexportujte si banner, a zistíte že sa nám nedá vrátiť na texty, pretože sa vytvára smyčka, vďaka dvom tlačítka, ktoré sa prekrývajú. Poďme teda napraviť poslednú chybu ;)
Riešenie je veľmi jednoduché – otvoríme si neviditeľné tlačítko s názvom neviditelne, a upravíme plochu hit, jednoducho tým že odstránime kúsok rohu z pravej dolnej strany. Odstránená oblasť by nemala byť o moc väčšia ako tlačítko pre návrat. Toto je naša posledná úprava, naša plocha by mala vyzerať takto:
Stačí už len publikovať, pokiaľ ste sa neodchýlili od nášho návodu, tak máte pred sebou funkčný banner, taký istý, aký je na začiatku tohto návodu. Gratulujem ;)
Čo by sa dalo ešte vylepšiť?
1.) Zdokonaliť animáciu – upraviť rozmery každej čiarky presne na rozmery textu
2.) Zdokonaliť návrat na textové upútavky – bolo by to ešte o dosť zložitejšie
Pokiaľ máte nejaké nejasnosti, stačí sa pozrieť do zdrojového kódu, ktorý je pribalený na stiahnutie tu.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.